tentang aku dz

tentang aku dz

Wednesday, 17 August 2011

EXAM OWHH EXAM.... =)

salam kengkawan... lama sgt dh dz ni x update dz yer blog... dh bersawang agakyerrr...hehe...
maklumla bz bebenor mengalahkan pm kita... hehehe... tp xpe arini DZ nk kongsi satu cter la yg mgkin pernah u org rase... ( apa yg di pkirkan mmg korg pernah rase hehe...) sbb bende mesti berlaku kt semua mereka yg bergelar pelajar.... iaitu.... MELAYU  say PEPERIKSAAN...ingeris ckp EXAM.. india cina ckp DZ xtaw sebab dlu x ambik exam bhs tamil dgn kantonis ni... hehehe...

haaaaa kt sini DZ nk taye skit laaa.. sape suke nk EXAM???? angkat tangan.... tp jgn tinggi2 bau ketiak masam plk... =).... rase banyak suke ke... banyak x suke ye.... jwb EXAM ni...emm alahaiiii pe ye korg pkir2 ni sgt... kompem la jwb yer ramai x suka.... kamon laaaaa dont hipokrit....dose laaaa......pose2 ni....HUHU.....

mari kita kenali EXAM ITU APA. menurut pandangan DZ....( NI PDGN DZ JE EH... KLU SLH SILA KOMEN kt bawah.....)

1.EXAM adalah satu garis pengukur untuk guru kita mgetahui kita sorg yg slalu tdo time cikgu mgajar ke tidak..
2.EXAM adalah satu hukuman bagi pelajar2 yg suke meleweh2 x ambik kisah slama cikgu mgajar kt kelas..
3.EXAM adalah satu lesen untuk mak bapak membebel dan belasah kot anak2 mereka bila dpt markah stok yg pakai pen merah...
4.EXAM adalah untuk kita mengetahui seseorang itu STUDENTor STUPID( Sori no mcm kasar tp tulah hakikat yerrr.... =p )

tulah je yg dz boleh bg pandangan setakat ni.. t klu ade dz tambah tu pun klu nk tambah la...sekarang kita tgk la plk sistom2 yg biasa terjadi bile nk2 exam ni.. ha tgk di bawah ni eh...hehehe......

3 sistom2 yg selalu berlaku bila lame lagi berlaku ye exam....
  1. rileks dan cool... buku komik dan fb( muke buku) yg di ulangkaji....
  2. tdo lmbt kerana gayut dgn makwe semata nk dpt kan super saver maxis kerana teringat diri x mampu ade kdit banyak2...
  3. byk berdoa supaya di cepatkan jodoh dgn kekasih hati.. kerana x sgup idup lme sorg diri
3 sistom2 yg selalu terjadi bile 3 hari lagi nk berlaku yer exam....
  1. still cbe mencoolkan diri walaupun buku yg di baca hanya kulit MUKA BUKU je yg di jumpai...
  2. tdo lmbt sbb baru teringat klu x lulus exam kene la tibai cukup dgn mak bpk.....adoiiii...
  3. berdoa byk2 supaya exam yg bakal diadakan akan di batalkan sebab darurat ke banjir ke apa2 je la ....
3 sistom2 yg terjadi bile hari exam yg di tetap kan MUNCUL...
  1. guru dan sahabat yg merilekskan dan cool kan diri supaya tahun dpn cbe lagi ambik exam...
  2. tdo awal pada time  exam sbb x baca nota dan apa yg di bace mlm td puyer pulun habuk tarak masuk....
  3. berdoa dgn bersunguh2 kepada allah supaya mak abah x tibai abis sbb cmpem dh taw result exam hampeh....

haaaaa amacam dh abis bace DZ yer cter kt atas... emm tu DZ  ye pandangan dan olahan DZ sendiri melalui pglihatan mata kaca DZ hehe....... sape x stuju xpulang lerrr.. le la komen nanti kt komen DZ tu.... pe pun dz nk la bg kesimpulan ye disini... blaja  saat akhir x baik tuk kesihatan boleh bawe bencana pada diri... kedua ingat mak bpk apa sje yg kita buat.... kerana blia kita ingat mereka mesti kita kan teringat pesanan dan wasiat drpd dorg supaya kita jd student.. dan bukan ye stupid..hehehe...


insyallah tuan puan semoga apa yg DZ kongsi kan akan menjadi iktibar dan dpt di kongsi bersama kawan2 yg lain ... salam~~~~~~~


Sunday, 7 August 2011

cinta tidak akan bertepuk sebelah tangan....

salam.... pernah dengar pepatah ."cinta tidak akan bertepuk sebelah tangan...."pernah kan???? ann ann ann... hehe... tulaaa kali ni DZ nk kogsi dgn korg berkaitan dengan pepetah kat atas ni....

kemon laaaa.. semua org pernah bercinta kot... xyahla nk tipu2 DZ ni.... dose ooooo......bulan pose ni... huhu... so korg mestila ade pgalaman sendiri mcm ne detik2 manis korg mula nk bercinta dgn org yg korg cintai kan... haaaaa.... tgh berangan la tu... syum sorg2.. pastikan korg wt smua tu kt dlm bilik eh.. klu kt luar kang ade org cap muke korg gile2 di bulan ramadan..hihihi....

DZ pun ade la peristiwa2 cintan mencintun ni.... memang ade sejarah ye yg sendiri.... ade yg manis ade yg tawar kelat.. semua ade la... sebenarye tu proses tuk kita menjadi lebih matang...

tp  sekarang pe yg DZ nk kongsikan mcm ne la cinta ni boleh berputik meletup berkembang eh??? haaaaa!!!!!! mcmne tu derrr???? ke tibe2 je korg tgh main2 dgn kucing korg tibe2 korg trus ade nk bercinta... xkan la plk kan korg bercinta dgn kucing korg... tu buang tebiat nme ye... hahahaha....
mesti la korg bercinta dgn same spesis korg yg  bergelar manusia kan... klu korg boy mestila dgn girl.. klu girl plk mestila dgn boy... xkan la plk boy dgn boy... pastu girl dgn girl... jgn di  buat oooo nabi x ngaku umat.DZ pun pantang...mau DZ sulur org tu sorg2...heheehe

dalam bercinta plk mestila ade yg mulakan dlu kan... yela... xkan la korg just pandang2 je dkt org yg korg minat.. pastu trus bercinta...wahhhh hebat tu kalu terjadi....klu ade meh bagi DZ ... nk blajar dgn korg...hahahaha..korg mesti la mtk no ke? ajak jmpe dlu ke? kenyit2 mate ke...dan mestila korg @ pasangan korg yg mula kan dlu kan... x kira la boy ke girl yg start...

dlm bab yg mcm ni memang best la plk nk cter ... mane x yerrr... korg bayangkan la korg menebalkan diri nk gorat org yg korg suke tu... yg laki x pe jgk... mcmne plk yg girl nk pikat boy ni... alahai tebal muke ooo klu kene reject.. nak2 satu skola or satu tmpat keje... mak aiii mau terjun lombong... hahahaa....

dlm hal ni... maka akan timbul pepatah yg DZ  utara kan td.. " cinta tidak akan bertepuk sebelah tangan..." haaaaa kau DZ dh lame meleweh2 panjang baru la masuk bab yg nk ki kate kan..sangat mensadis kan.... hihihi.... 

so ape yg nk disampai kan oleh DZ ni.... korg yg bercinta ni mestila ade hati dgn pasangan kita kan...  x akan jd sesebuah percintaan itu klu sorg je yg mencintai seseorg..mestilah kedua2 saling syg menyayangi..huhuhu... jiwang la plk ayat yerr.. 

tp tula biasa la bercinta ni.... klu pasangan kita kentut busuk pun ckp wangi.... klu janji nk beriya ... lautan api sgup ku renangi... lawan dgn naga pun sangup siap naga tu klu dpt nk wt bakar jadikan sateyyy... alahaiiiii indah yer bercinta time tu....

tp lps  3 0r 4 bulan... hemmm... hampehhhh... huhuhu.... kentut pun ckp busuk bau petai... suh berenag dh xnk dh... takut kene makan ikan jaws kate yerr... yg naga lagi laaa.. suh tepun ultramen je kt jepun tolong lawan..hahahhahaa......

biase yer dlm time2 macam ni laaa akan salah sorg je yg akan masih stil macam dlu... mempertahankan cinta dan janji2 yg pernah dilafazkan.... betul x???? alah korg jawab la sendiri korg ckp pun bkn ye DZ dgr pun hehe....

so kt sini jgn ade yer sifat mcm tu.... kt sini DZ  nk bawak kembali pepatah "cinta tidak akan bertepuk sebelah tangan...hehe... dh 2 kali ulang tayang je ni... klu ulang 3 kali mau boleh jadikan iklan kt tv....hahaha...

so korg hargai korg puyer percintaan ni... sok jgn dh ade yg mtk undur diri baru nk mengelabah... sbb manusia mne yg  boleh tahan klu di biarkan bersendirian.sebab manusia ni mmg diciptakan idup berpasangan......huhu 

SO pikiaq la sendiri... DZ ni pun dh byk sgt la meleweh2 panjang ni... so pe lg nk stop la... jmpe di lain waktu.. insyaallah tuan puan..... =)
 

Friday, 5 August 2011

BERSYUKUR DAN TERIMA DENGAN KURNIAAN ALLAH.. ANDAI TIDAK... BINASA LAH....

ASALAM RAMADAN SEMUAAA....

Allah s.w.t tidak akan menciptakan sesuatu perkara itu hanya sia-sia. Allah itu maha mengetahui akan apa yg dilakukan.. jadi bersykur dan terima lah dengan seadanya apa yg kita ada dan jgn lah merubah ciptaan Allah yg haram disisi ISLAM....

Sebenarnya DZ nk berkongsi satu citer yg DZ rase agak sensasi sekarang..
untuk mengetahui citer selanjutnya.. baca dan selami cerita seorang " WANITA" di bawah ini...


Setiap kali menjelang senja, seperti mana ‘kupu-kupu malam’ lain, Rita akan mula menyiapkan dirinya seanggun mungkin.
Rambut yang berserabai akan mula diluruskan.
Dengan menggunakan jarinya yang lentik, Rita memulakan ‘rutinnya’ dengan memantis atau melukis kening.
Sesuai dengan bentuk mukanya yang panjang, dia akan memantis keningnya selurus mungkin menghala ke bahagian atas telinga.
Ini diikuti dengan meletakkan celak di bahagian mata, memakai bedak asas, memerahkan pipi dan diakhiri dengan memakai gincu serta ‘lipglos’.
‘Fasa’ terakhir adalah dengan mengenakan pakaian seseksi mungkin, itulah ‘senjata’ terakhirnya kerana dia tahu, hanya dengan berpakaian sebegitu, dia mampu memikat nafsu buas lelaki yang berada di luar sana.
Namun malam itu entah kenapa, Rita memulakan ‘kerjanya’ lebih awal daripada biasa…kedai runcit yang terletak berhampiran pun belum tutup.
Ketika Rita melalui kedai runcit tersebut, tiba-tiba dia terpandang tajuk besar sebuah akhbar tabloid…ALEESHA@ASHRAF MENINGGAL DUNIA.
” Saya betul-betul terkejut, rasa terlalu sedih dengan kematian Aleesha kerana apa yang arwah lalui ‘begitu dekat’ dengan saya. Untuk pengetahuan abang, saya juga dah buang kemaluan saya,” katanya sambil menundukkan wajahnya.
Menurut Rita, terlalu sukar untuk insan sepertinya hendak menerangkan apa yang mereka rasa kepada masyarakat.
Katanya, biar apa pun hujah atau perkataan yang mereka luahkan, pastinya akan mengundang kejian dan cacian.
Sebab itu, menurut Rita, mereka lebih senang memendam rasa dan melalui semua kesukaran ini secara bersendirian.
Senang cerita, katanya, mereka sudah tidak percaya siapa-siapa lagi dalam dunia ini apatah lagi mengharapkan sokongan daripada mana-mana pihak, baik NGO mahupun kerajaan.
” Malangnya ramai di antara kami yang tak mampu melalui kesedihan dan ‘kecelaruan’ ini, yang tak dapat kawal diri mula ambil dadah, malah ada yang bunuh diri, entahlah, hidup kami terlalu pedih dan perit untuk dikongsi, orang tak akan faham,” katanya sambil menyedut air limau ais yang dipesannya.
Penulis hanya membiarkan dia melayan perasaannya. Terus-terang, penulis pun tidak tahu bagaimana nak memulakan semua ini.
Pertemuan Rita bermula apabila penulis diarahkan untuk mencari mana-mana lelaki yang pernah melakukan pembedahan penukaran jantina.
Sesungguhnya ini satu tugasan yang mencabar dan memeningkan sebenarnya.
Namun Alhamdulillah, ia bagaikan dipermudahkan dan dengan bantuan pelbagai sumber, penulis berjaya menemui Rita yang ketika itu baru hendak memulakan ‘tugasnya’.
Rita dilahirkan kira-kira 30 tahun lalu di sebuah kawasan perumahan di pinggir ibu kota.
Sejak kecil lagi dia tidak pernah merasakan dirinya seorang lelaki walaupun secara fizikal dia adalah seorang lelaki yang sempurna, cukup sifat.
Seperti mana arwah Aleesha, Rita juga adalah insan yang mahu jadi 100 peratus wanita. Dia ingin menjadi wanita yang bukan dari sudut pakaian saja, tetapi juga dari segi lahiriah dan batiniah.
Perkenalannya dengan seorang jejaka Cina bagaikan merealisasikan impian Rita selama ini.
Lelaki itu sangat menyayanginya dan sanggup menghabiskan wang berjumlah ribuan ringgit asalkan berjaya memenuhi kehendak Rita.
Dan kesempatan itu digunakan Rita untuk menjadikan impiannya selama ini menjadi nyata.
” Dengan ditemani seorang ‘kakak’ angkat, saya pergi ke sebuah hospital di Haadyai, Thailand. Pada mulanya saya hanya buat pembedahan kecil untuk memancungkan hidung, tetapi melarat pula ke pembedahan membesarkan buah dada,” katanya sambil tersenyum.
Selepas pembedahan itu, Rita semakin yakin dengan dirinya.
Namun ada satu lagi perkara yang membelenggu hidupnya…juntaian daging sepanjang lima inci yang masih melekat ditubuhnya!
Menurut Rita, setiap kali membuka pakaian, dia rasa geli dengan kemaluannya sendiri. Dia kalau boleh enggan melihat apatah lagi menyentuhnya.
Rita rasa sengsara. Rita rasa mahu gila. Rita tahu dia tidak boleh lagi hidup sebagai lelaki.
Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.
Sekali lagi dengan bantuan kekasihnya itu, Rita ke Haadyai. Kali ini dia nekad untuk menjalani pembedahan jantina seperti yang diidam-idamkan.
Pembedahan itu mengambil masa hampir lapan jam, namun yang peliknya, kata Rita, dia langsung tidak berasa sakit kecuali sedikit pedih ketika hendak membuang air kecil.
Dia juga ditunjukkan zakarnya yang telah dipotong oleh doktor yang menjalankan pembedahan itu.
” Hampir sebulan saya di hospital, kemudian saya minta izin doktor untuk pulang ke Kuala Lumpur.
” Sepanjang proses penyembuhan itu, saya diberikan ‘acuan’ untuk saya masukkan ke dalam kemaluan bagi membolehkan ‘lubang kemaluan’ terbentuk seperti mana alat kelamin wanita, saya rasa bahagia sangat ketika itu” katanya
Namun keseronokkan dan kegembiraannya tidak bertahan lama.
Berbagai ujian dan dugaan datang bertimpa-timpa tidak lama selepas dia menjalani pembedahan.
Antaranya, kekasih yang dia sayangi itu tiba-tiba berubah hati dan terus meninggalkannya, dia juga hilang mata pencarian hingga membuatkan banyak barangan kemasnya tergadai, malah keretanya juga ditarik pihak bank.
Dia juga menghadapi masalah untuk mendapatkan pekerjaan disebabkan identitinya itu.
Akhirnya, disebabkan kehilangan arah, dia terjerumus ke lembah hina….lembah pelacuran.
” Abang, Tuhan marah dengan saya….semuanya hilang dengan sekelip mata, kalau ikutkan hati saya dah tak mahu tinggal di lorong ini, saya dah tak mahu melacur, tapi saya nak makan apa, semua majikan tak nak ambil saya bekerja,” katanya dalam nada perlahan.
Menurut Rita, walaupun dia tahu perbuatannya melanggar hukum agama, namun dia tidak akan sekali-kali keluar daripada agama Allah ini.
Bahkan, dia juga akan cuba untuk bersolat seperti mana umat yang lain walaupun dia sendiri tidak tahu sama ada solatnya itu diterima atau sebaliknya.
Kata Rita, dia pernah dipenjarakan di penjara wanita kerana melacur dan diberikan telekung untuk bersembahyang.
Namun, kata Rita, dia sedar walaupun telah melakukan pembedahan, dia tetap seorang lelaki di mata Tuhan.
” Walaupun diberikan telekung dalam penjara, saya ambil keputusan untuk bersolat seperti seorang lelaki.
” Dan saya sedar, andai saya mati, saya tetap akan dikebumikan sebagai seorang lelaki,” katanya yang tiba-tiba sebak.
Menurut Rita, apa yang terjadi pada arwah Aleesha, tak mustahil akan berlaku pada dirinya dan rakan-rakan yang pernah menjalani pembedahan pertukaran jantina ini
Katanya, oleh itu, mereka tidak akan menuntut apa-apa daripada masyarakat, apatah lagi mengharapkan belas ihsan atau simpati kerana mereka sedar mereka tidak layak dilayan sedemikian
Cuma kata Rita, kalau boleh, janganlah terus menghina dan mencaci golongan seperti mereka kerana apa yang mereka lalui sebelum ini sudah cukup ‘menyeksakan’.
” Arwah Aleesha meninggal dunia kerana terlalu tertekan dengan apa yang berlaku, adakah masyarakat gembira dengan apa yang terjadi…adakah kalau boleh masyarakat tak mahu kami terus ada di muka bumi ini?
” Tolonglah…biarlah kami dengan dunia kami, izinkan kami menumpang walau sebentar, lambat laun kami akan pergi juga,” katanya sambil mengelap titisan-titisan halus di kelopak matanya.
Tidak lama kemudian telefon bimbit Blackberry Bold milik Rita berbunyi. Ada SMS yang masuk.
Sejurus selepas membacanya, Rita meminta izin untuk beredar.
Nampak ada seorang lelaki tua yang tak cukup gigi sedang tersengih memandang Rita dari dalam kereta BMW hitamnya.
Rita kemudian pergi ke arah kereta tersebut sebelum membuka pintu dan duduk di sebelah lelaki tua berkenaan.
Kedua-dua mereka kemudian hilang di balik kepekatan malam.

sudah baca cerita "WANITA" diatas.. ... Ingatlah... dan renung2kan apa yg sudah di baca supaya pengajaran pada kita semua...
takut kan ALLAH.... INSYALLAH TUAN PUAN.......










aku sedar diri....

aku sedar diri......

sedar diri aku......

diri sedar aku.......

aku..........
sedar....
diri....


aku sedar diri.......
sedar diri aku.......

diri sedar aku.......

RAGAM PELAJAR DULU DAN KINI....

AsSALAMUALAIKUM...

emm sebenar ye teruja  dan "kagum" dgn feel bdk2 skola sekrg ni.... kadang2 tak faham kenapa boleh jadi mcm tak terkawal.... haishhh... dulu dz pun skola jgk... nakal jgk... kacau org jgk... siap guru besauu bagi hadiah spesel rotan dua das kt punggung.balik umah x berani lerrr nk gtaw mak abah.. balik uma duduk beralaskan bantal sbb nk kurangkan sakit yg amat sgt di terima.. mak abah taye sbb ape duk  dgn bantal x berani  dz nk gtaw hal sebenar.. mau dz kene tambah berdas2 dgn mak abah dz.. x sanggup ehh..berbirat ooooooooo
sebab tu kot baik dan berbudi pekerti skrg ni....(membanggakan diri jap =P)....

emmm entah knp skrg kalau tgk.. mak abah terlalu manja kan anak sngat eh..... dan terlalu percayakan anak sgt.... kenapa?? why???limaza???
menurut kaji selidik dan pemantauan dz..... ade beberapa faktor yg menyebabkan terjadi perkara sebegitu...diantaranyerrrr...........

1.peristiwa lame di jadikan pengajaran.....
  ~ bg mak bapa yg dlm ketegori mcm ni... memang serik dibelasah oleh guru zaman silam mereka... so bg x nk sejarah x berulang mengamit diri... mereka x nk anak mereka di lakukan sebegitu...so mereka akan sedaya upaya membaking anak2 mereka supaya sentiasa tidak di sentuh..alahaiiii....

2.mahu BALAS DENDAM kot pada guru2...
 ~kalau dulu mak bapa bdk2 ni xde kuase.. x kaya... so skrg dh kaye pe lg dorg nk tunjuk kuasa dan belang la.. masa ni la dorg nk pulun guru2 ni.... x bagi can dan muke lerrr.. tibai habisss.. guru sentuh ckit je anak2 dorg.. saman... masuk mahkamah... adoiiiiiiiii.... gileee2...huhuhu


3.zon "IMUNITI" tuk seorang guru "zero"
 ~ di sebabkan guru2 ini tiada keistimewaan imuniti sgt so pe lagi la mak bapa kasi hantam la sama guru2 ni... nak2 lagi yg tak pandai melawan.. suke sgt la die... huhu....


4. mendengar gosip2 guru2 kt skola semua jahat2 xle pakai...
 ~ skrg kan sibuk kt tv paper2 cter guru2 ni semua jahat semua yer... kaki pukuiii... kaki lempang.. kaki bangku... hahaha.... so pe la lagi.. membuatkan ibu bapa bertambah xle la sgt nk bg anak2 dorg2 kt guru2 ni.. huhuhu...


hemmmm.. tula serba sedikit kajian dan pemantauan dz yg di buat sejak di menjak jd pendidik ni... masyaallah.....astaghfirullah.... whyy??? limaza....??? kenapa jd mcm ni.... ????

si ibuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu......
si ayahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.......
tidak akan berlaku kejam seseorg guru itu ingin melakukan sesuatu itu tanpa sebab... pasti ade sebab menyebab knp guru melakukan sesuatu perkara.....
kerana terlalu syg kan anak2... cbe kita lihat lahhhh... tgk2.... 

PUTRAJAYA – Sebanyak 1.43 peratus kes disiplin direkodkan di sekolah-sekolah di negara ini pada tahun 2010.
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abdul Ghafar Mahmud berkata, sebanyak 0.32 peratus kes terbabit merupakan jenayah seperti pergaduhan dan kes-kes kecurian.
Justeru, katanya, pihaknya melihat bilangan kes jenayah melibatkan  pelajar di negara ini kian membimbangkan dan perlu ditangani segera.
“Hal ini jika tidak ditangani akan menambahkan beban kepada usaha kita menangani masalah sosial termasuk penyalahgunaan najis dadah, ponteng sekolah, buli dan pil khayal,” katanya.
Beliau berkata demikian pada Perasmian Uniform Kelab Pencegahan Jenayah (KPJ) Peringkat kebangsaan Tahun 2011 di sini hari ini.
Kelab itu sudah pun ditubuhkan di 5,587 sekolah di seluruh negara melibatkan penyertaan pelajar seramai 611,450 orang.
Mengulas lanjut, Abdul Ghafar berkata, statistik kes disiplin itu diperoleh berdasarkan laporan Cawangan Dasar/Pencegahan Jenayah, Bahagian Hal  Ehwal Awam, Bukit

dh tgkk.... emmm... susah la kalau mcm ni kalau terlalu syg kan anak sampay anak jadi x menentu dan melakukan aktiviti x bermoral... time tu dh kantoiii.... sape yg malu????
ABAH DAN MAK JUGAKKK..... HUHU....


dz pun akui terdapat jgk guru2 yg kureng betul akal pemikiran mereka.. tp semua.. so jgn la sorang guru buat masalah abis semua guru korang NILA kan,,hehehe... x baik2.. ALLAH marah....

so ibu dan bapa patut berpikiran terbuka dan sedia bertolak ansur dgn ape yg cbe  dilakukan oleh guru itu.. dan  si guru2 ni ble dh di berikan pluangg,,, jgn la lupe daratan... huhuhu... so renung2kan insyaallah tuan puan....kita kan dpt manfaat yer bersama.... pepun dz nk mintak maaf dulu klu ade la ayat2 yg x sedap kan ati yelaaaa.. 
takut ade yg sentap... INSYALLAH TUAN TUAN PUAN... =)

 

Tuesday, 2 August 2011

assalam kengkawan... nk kongsi skit ni,.... pasal solat terawih ni... hangpaaaa tgk sat naaaaa....

KEPALSUAN HADIS KELEBIHAN TARAWIH

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Penyayang. Puji-pujian bagi Allah Subhanahu wata'ala, selawat dan salam keatas junjungan kita Nabi Muhammad Sallaahu 'alaihi wasallam serta para sahabatnya.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini satu hadis tentang kelebihan tarawikh pada malam-malam ramadhan telah tersebar dengan meluas sekali. Media-media elektronik,media-media cetak serta media-media massa turut sama memainkan peranan mereka menyebarkannya melalui akhbar-akhbar, dairi-dairi Islam, TV, radio, risalah-risalah dan lain-lain dengan harapan semoga mereka mendapat saham dalam usaha menggalakkan umat Islam supaya rajin beramal ibadat terutamanya dalam bulan yang diberkati itu.

Hadis yang dimaksudkan itu ialah satu hadis yang agak panjang kononnya diriwayatkan oleh Sayyidina Ali r.a. yang sebahagian darinya adalah seperti berikut :

"Diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda berkenaan dengan fadhilat sembahyang tarawih pada bulan Ramadhan antaranya:

· Malam Pertama: Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama seperti mana dia baru dilahirkan (mendapat keampunan dari Allah Taala).

· Malam Keempat: Mendapat pahala sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

· Malam Keenam: Allah kurniakan pahala kepadanya pahala malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul-Ma`mur (sebanyak 70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah akan mendoakan supaya Allah mengampuni dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.

· Malam Ketujuh: Seolah-olah dia dapat bertemu serta menolong Nabi Musa A.S. menentang musuh ketatnya Firaun dan Haman.

· Malam Kelapan: Allah mengurniakan pahala orang sembahyang tarawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Ibrahim A.S.

· Malam kesembilan: Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W..

· Dan kelebihan-kelebihan seterusnya sehingga sampai kemalam yang ke-tiga puluh

Namun begitu setelah diajukan pertanyaan kepada beberapa tokoh agama tanahair tentang kedudukan hadis ini, dari manakah ianya diambil, semuanya tidak dapat memberikan penjelasan. Dan setelah diteliti dalam kitab induk hadis seperti Sunan Sittah dan lain-lain kitab hadis lagi, ianya tidak ditemui. Begitu juga dalam kitab-kitab hadis palsu (maudhu`aat) sendiri pun tidak didapati hadis ini. Ini menunjukkan bahawa hadis ini merupakan satu hadis yang baru diada-adakan sehingga ulama-ulama hadis dahulu yang menulis tentang hadis maudhu` pun tidak mengetahui akan wujudnya hadis ini.



Kita tidak menafikan kelebihan sembahyang tarawih dan kedudukannya didalam sunnah. Namun begitu kita tidak mahu umat Islam tertipu dengan berbagai-bagai janji palsu yang menyebabkan umat Islam mengerjakan amalan-amalan kebaikan dengan mengharapkan sesuatu yang sebenarnya tidak akan diperolehinya. Dengan tersebarnya hadis-hadis palsu seumpama ini juga akan mencemarkan kesucian hadis Rasulullah s.a.w. yang dipelihara dengan dengan begitu baik oleh ulama-ulama kita dahulu.

Rasulullah S.A.W. telah pun memberikan amaran terhadap orang-orang yang mengadakan pendustaan atas namanya dengan ancaman yang berat sebagaimana sabdanya : Barang siapa sengaja mengadakan dusta atas namaku maka hendaklah dia menyediakan tempatnya dalam neraka. (Riwayat Bukhari, Muslim)

Hadis ini diriwayatkan dengan banyak sekali sehingga sampai keperingkat Mutawatir. Ancaman ini merangkumi segala jenis pendustaan keatas Nabi S.A.W. sama ada dengan maksud memberi galakan supaya rajin beramal ibadat ataupun ancaman supaya menjauhi segala larangan Allah (targhib dan tarhib).

Mulla Ali Qari dalam Al-Asrarul-Marfu'ah selepas membawakan lebih dari seratus riwayat hadis tentang pendustaan atas nama Nabi Muhammad S.A.W. menukilkan kata-kata Imam Nawawi dalam syarah Muslim. Kata Imam Nawawi: Haram meriwayatkan sesuatu hadis palsu (maudhu`) bagi orang yang mengetahui bahawa hadis itu maudhu` atau dia hanya menyangka hadis ini maudhu`. Siapa yang menceritakan hadis yang dia tahu atau dia sangka bahawa ianya maudhu` serta dia tidak menerangkan keadaannya maka dia termasuk dalam ancaman ini. Katanya lagi, tidak ada perbezaan dalam pengharaman pendustaan atas Nabi Muhammad S.A.W. di antara hadis tentang hukum-hukum dan hadis yang bukan berkenaan dengan hukum seperti hadis yang mengandungi dorongan serta galakan beramal ibadat, hadis-hadis nasihat dan lain-lain.

Semuanya haram termasuk dalam sebesar-besar dosa dan sejelek-jelek perkara dengan ijmak ulamak Islam… seterusnya dia berkata: Ulama-ulama telah pun sepakat tentang haram berdusta atas nama orang-orang biasa. Bagaimana pula dengan orang yang kata-katanya adalah syariat, kalamnya adalah wahyu dan berdusta atasnya adalah pendustaan atas Allah juga. Fiman Allah bermaksud:

"Tidaklah dia mengucapkan mengikut kemahuan hawa nafsunya. Apa yang diucapkan tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan." (An-Najm: 3-4).

Di dalam hadis tersebut nampaknya ada galakan supaya umat Islam rajin untuk melakukan amalan terawih dalam bulan Ramadhan seperti mana kita sering dapati hadis ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang mana sebenarnya hadis itu pun telah di reka atas nama nabi Muhammad S.A.W. seperti contoh satu hadis yang sebahagian darinya berbunyi: Jika seseorang itu meninggalkan sembahyang zohor dosanya adalah seperti dia berzina dengan ibunya sendiri.Jika dia meninggalkan sembahyang sembahyang asar dosanya adalah seperti meruntuhkan kaa'bah..

Adakah tidak cukup dengan janji ganjaran dari Allah bagi orang yang menghidupkan malam Ramadhan yang terdapat dalam kitab hadis shahih contohnya hadis yang bermaksud:

Sesiapa yang menghidupkan malam ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran dari Allah diampunkan dosa-dosanya yang lalu. (Al-Bukhari)

Dan adakah tidak cukup dengan ancaman terhadap orang yang meninggalkan sembahyang yang terdapat dalam al-Quran antaranya firman Allah yang bermaksud:

Apakah yang menyebabkan kamu dimasukkan kedalam neraka saqar? Mereka menjawab: Kami dahulu termasuk orang yang tidak mengerjakan sembahyang. (Al-Muddatsir)

Sebenarnya bagi mereka yang suka menghidupkan malam Ramadhan tidak mesti dengan adanya hadis rekaan yang seperti ini mereka akan bersungguh-sungguh dalam menghidupkan amalan tarawih ini. Dan orang yang malas bersembahyang bawalah hadis yang bagaimana teruk sekalipun siksaannya namun mereka tetap tidak mahu mengerjakannya.

Diantara ciri-ciri hadis maudhu` (rekaan) dari segi zahirnya selain dari meneliti sanad perawinya ialah :

1. Kelebihan yang disebutkan menyamai atau mengatasi kelebihan yang terdapat pada para sahabat nabi kita Muhammad S.A.W. atau orang yang berjuang bersama dengan nabi-nabi yang lain apatah lagi untuk menyamai atau mengatasi kedudukan nabi-nabi kerana umat yang datang kemudian walaupun setinggi-tinggi wali sekalipun tidak akan dapat mengatasi atau menyamai kedudukan sekecil-kecil sahabat apatah lagi untuk menyamai kedudukan seorang nabi.

2. Kelebihan yang terdapat didalamnya tidak sepadan dengan amalan yang dilakukan dimana ia menyalahi apa yang terdapat dalam syariat sebagaimana tersebut dalam Al-Qur'an dan hadis-hadis shohih.

3. Kandungannya serta ertinya rapuh, tidak menyerupai kalam Nabi Muhammad s.a.w. dan lafaznya tidak sesuai keluar dari mulut Nabi sepertimana yang terdapat dalam hadis-hadis shohih.

4. Didalam setengah risalah yang terdapat hadis ini, ianya dimulai dengan "Ya Ali" sedangkan ulama-ulama hadis telah mengatakan bahawa hadis-hadis yang dimulai dengan kata-kata ini hanya dua atau tiga sahaja yang shohih.Yang lainnya adalah palsu.

Oleh itu umat Islam sekalian terutamanya pihak-pihak berkenaan seperti institusi-institusi agama diperingkat negeri dan pusat sepatutnya prihatin terhadap perkara seperti ini demi menjaga kesucian hadis Rasul yang menjadi pegangan kedua Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Umat Islam janganlah mudah tertipu dengan diayah-diayah palsu yang dikaitkan dengan Rasulullah sedangkan ianya tidak ada hubungan langsung dengan Rasulullah s.a.w. Janganlah sampai masyarakat kita melakukan sesuatu amalan dengan harapan akan mendapat pahala sedangkan sebaliknya dosa besar pula yang diperolehi dengan menyebarkan dan seterusnya beramal dengan hadis-hadis palsu seperti ini.

SELAMAT BERPUASA DAN BERIBADAT MENGIKUT SUNNAH RASULULLAH S.A.W. .

salam ukhwah....

     Asalamualaikum... salam pkenalan kpd semua kengkawan yg mbaca blog aku ni... tu pun klu ade sudi yg nk bace lerrrrrrrr....hehehe... =)
Ni  kali ptama aku buat bende alah blog ni.... saje try2 buat.. mcm soonookkk je tgk org lain buat... hehee... so terbitla nk membuat blog memblog ni... org kate dgn buat blog ni boleh la luahkan pe je yg kita nk wat kt blog ni.. yeke????? kite cbe tgk dan lihat lerrr... akan terjadi ke tak..huhuhu.....


kepada kengkawan dan semua yg membaca dan akan membaca sudi2 la jd folower den eh...... hehe .. sekali kluar le plak ckp nogori... xpo2 t aku cter ler nme den ni le ske plk ckp org nogori ni plk... tggu di episod akan mendatang.. tu pun klu den x lupo dan dh x was2 le nk cter..hehe...


den raso tu je lorrrrr  yg den nk cbe nk smpai kan tuk kali pertam kali yerr wt post tuk blog ni... klu korg nk taw ni.. time aku buat ni tg tggu nk buke kottt... berkeruncung je perut den ni... hehe....pepepun slmt kenal2 lerrrrr... jom2 berbuke pose kwn2.... assalam....